ICON Hairspa undgår videst muligt parabener og andre skadelige stoffer i deres hårprodukter.
Plastflasker og dåser i douche farver står linet op på glashylderne i det store mødelokale hos Sorø-virksomheden ICON Hairspa . Emballagen indeholder shampoo, olie, balsam og andre hårprodukter, som bruges af professionelle frisører rundt omkring på landets frisørsaloner.
”Vi har altid været meget bevidste om bæredygtigt forbrug og produktion. Vi vil helst undgå skadelige kemikalier og videst muligt bruge naturlige ressourcer. Og når vi bruger naturlige ressourcer, skal der være nok af dem, så vi ikke efterlader et aftryk,” siger Anker Geertsen, som er direktør for ICON Hairspa . Han fortæller, at virksomheden var en af de første leverandører af hårspray, der ikke skader ozonlaget.
Skadelige parabener og silikoner forsøger virksomheden også at gå udenom. Både af hensyn til de personer, som anvender produkterne. Men i lige så høj grad, af hensyn til miljøet, når produkterne bliver skyllet ud af håret.
”Vi undgår de ting, der skader vandmiljøet. Vi har produktserier, der er silikonefri. Der findes silikoner, som ikke er skadelige for mennesker, men som har svært ved at blive nedbrudt i naturen. Det undgår vi,” siger Anker Geertsen.
Det er ikke bare indholdet i de farvestrålende flasker, der skal være bæredygtigt. Det skal emballagen også. Noget af emballagen er lavet af genbrugsplast. Andet er produceret af havplast, som er plastik, der indsamles fra havet. Spray kan ikke fyldes på plastik. Her skal man anvende aluminium. Det er ikke godt for miljøet. Hos ICON Hairspa sørger de for kun at bruge aluminium, som kan genanvendes.
Hos ICON Hairspa stiller de krav til leverandører og producenter, om at produkterne skal være bæredygtige. Det er dog ikke altid helt nemt at navigere i junglen af bæredygtige og mindre bæredygtige produkter.
”Det er interessant at finde alternative emballager. Det skal fungere. Og plast er ikke bare plast. Noget er decideret skadeligt og dårligt nedbrydeligt. Noget er mere nedbrydeligt,” siger Anker Geertsen.
Det er en udfordring for genanvendelsen af plast, at der findes mange forskellige former for plast. Noget plast nedbrydes hurtigere end andet. Andet er for beskidt eller for dårlig kvalitet til at kunne genanvendes. For eksempel kan man kun genanvende 15-20 procent af havplast. Derfor kan man være nødt til at blande genbrugsplasten med ny plast for at få det til at hænge sammen.
Anker Geertsen vil gerne kunne garantere overfor kunderne, at alle ICON Hairspa’s produkter er 100 procent bæredygtige. Men det er endnu ikke muligt siger han og forklarer:
”Vi vil egentlig gerne lave et retursystem for emballagen. Vi kan godt samle det ind. Og kunderne kunne give en form for pant eller få slået af prisen på et nyt produkt mod at returnere den tomme emballage. Men vi kan ikke være sikre på, at emballagen bliver forsvarligt genanvendt hele vejen igennem systemet, efter det er blevet afleveret på genbrugsstationen.
Vi kunne godt tænke os, at der kom styr på det. At vi kunne garantere kunden, hvad der sker, efter vi har sendt emballagen videre. Uanset de gode intentioner, er vi ikke herre over hele kæden. Hvis vi siger til kunderne, at vi går den bæredygtige vej, skal vi kunne garantere kunderne, at det går hele vejen. Og det kan vi ikke endnu.”
I efteråret 2020 besøgte Sorsø borgmester Gert Jørgensen og Sorø Erhverv IconHairspa. Direktør Anker Geertsen fortalte blandt andet om virksomhedens indsats for at kunne sikre så bæredygtig en emballage til hårprodukterne som muligt.
Partnerskaber er en væsentlig del af ICON Hairspa’s forretningsstrategi.
”Vi vil ikke bare være en leverandør, der leverer et produkt,” siger direktøren for ICON Hairspa. Vi vil også gerne have et bedre partnerskab med salonerne ude i landet, og oplyse dem om ting, der kan gavne deres forretning og deres kunder.
ICON Hairspa er leverandører af professionelle hårprodukter. Og det er vigtigt for virksomheden, at de saloner, som forhandler deres produkter, kender dem godt og kan fortælle deres kunder om produkterne.
”Hvis en kunde i en salon spørger, om der er tænkt på miljøet i produktionen af et hårprodukt, så er det vigtigt, at budskabet kommer rigtigt ud, og at frisøren kan fortælle, hvordan der er tænkt på miljøet,” siger Anker Geertsen.
ICON Hairspa var i januar 2021 klar til at lancere deres nye partnerskabskoncept. Virksomhedens salgskonsulenter har været igennem en omskoling og kan nu kalde sig for forretningsudviklere.
”Tiderne med den traditionelle salgskonsulent og sælger er på retur. Tid er Penge. Og salonerne har ikke lyst til at sætte tid af til folk, der ikke har et værdiskabende budskab. Derfor skal det fremover være vores rolle at hjælpe vores partnersaloner med at styrke deres forretning. Vi skal hjælpe dem med at merchandise salonen, træne personalet i videresalg, give dem viden om produkterne og hjælpe dem med sociale medier,” siger Anker Geertsen.
I stedet for at få tidskrævende besøg af salgskonsulenter, vil frisørerne fremover have en iPad stående i salonen, som er koblet op til ICON Hairspa. Her kan frisørerne søge hjælp, der styrker deres forretning og bestille produkter.
Partnerskabskonceptet er ifølge Anker Geertsen noget, virksomheden forventer sig meget af.
I receptionen hos ICON Hairspa kan man blive inspireret til nye frisurer.
Frisørsalonerne har små økonomier. De har ikke likvider til at undvære omsætning. Derfor har ICON Hairspalavet et koncept, de kalder Støt min salon.
”Salonerne bruger vores officielle onlinebutik som deres online butik. Vi giver dem en salonkode, som deres kunder kan skrive ind, når de for eksempel handler på kevinmurphy.dk. Så giver vi salonen provision af salget.”
Anker Geertsen mener, at det er mere ansvarligt, at der kun er varelager et sted, så der ikke bruges ressourcer på, at salonerne også skal have pakkeplads.
”Mange flere vil benytte sig af at sælge online, når de får nogen til at håndtere salget for dem. Det ville heller ikke være optimalt med 500 nye onlinebutikker, som skal løbe rundt. Hvis der kommer for mange online butikker, vil det dumpe priserne og det vil skade salget for os alle. Vi støtter de små, så de også er her efter corona,” siger direktøren.
FAKTA
ICON Hairspa har cirka 25 fastansatte medarbejdere.
Virksomheden er forhandler af store udenlandske hårproduktbrands som Kevin Murphy og Living Proof. Derudover forhandler de også egne produkt- og farveserier: Organic Hairspa, ZenzTherapy, ZenzTherapy Alternative Color og Purerené, som ICON Hairspa får produceret hos producenter i Italien, Danmark og Sverige.
Sorø Erhverv | Rådhusvej 8 | 4180 Sorø | Tlf. 5787 6035 | E-mail: erhverv@soroe.dk | Cookiepolitik