< TILBAGE

VIDEO – ET STÆRKT VÆRKTØJ

Video er et af de allermest eftertragtede medier. Hvad enten du vil reklamere for dit produkt eller service, eksponere dig selv som ekspert indenfor dit fagområde, komme med en uddybende guide til dine kunder eller noget helt fjerde.

Vi hælder nemlig mere og mere til video fremfor tekst, når vi skal finde information på nettet. Der er en rigtig god grund til, at YouTube er en af de absolut største søgemaskiner på nettet, hvor folk dagligt søger information eller hjælp i forbindelse med en given problemstilling.

Men hvordan gør man, hvis man ikke har mulighed for, at købe sig til en videoproduktion?

Hvor lang skal en video være?
Det kommer lidt an på hvor og hvordan du vil bruge din video og hvem din målgruppe er.

 

Du skal derfor beslutte dig for, hvem der skal se din video (målgruppe)


Hvordan udnyttes tiden bedst?

Uanset hvilke kanal du vælger, så er de første sekunder af en video afgørende for, om den bliver set til ende. Brug de første 3-5 sekunder af videoen på at fange brugerens opmærksomhed med et stærkt anslag, så brugeren får lyst til at se din video til ende.

Husk at videoer, der varer under 2 minutter, opnår mest engagement. Efter de første 2 minutter begynder engagementet at falde.

Selvom kort er godt, betyder det ikke, at længere videoer ikke dur på sociale medier. Skaber du en engagerende video, der er relevant for målgruppen, er det sandsynligt, at de vil se videoen færdig.

En effektiv opbygning ser sådan ud:

  1. Intro skal være lige på og fange seerne med det samme
  2. Præsentation af kilden bag videoen (kan vi stole på det de siger) – faktisk kan det bare være dit firmalogo som sættes i fx øverste højre hjørne
  3. Nedslag er forklaring eller perspektiv på det din video handler om – der kan være flere nedslag (hvis din målgruppe har interesse for emnet)
  4. Take home messages er en opsummering af videoens pointer
  5. Outro filmen er slut (lad være med en lang rulletekst og lang eksponering af dit logo, men indsæt i stedet et CTA (Call to Action) – hvad kan seeren gøre (link til website ”klik ind på www” – ring – støt – gå i gang selv – vær med til – osv. altså en aktiv slutning med en opfordring til handling)


Videoformat, hvad er det?

Alt afhængigt af hvilke kanal du bruger, er der anbefalinger for, hvorvidt horisontale, vertikale eller de såkaldte ’square’ videoer virker bedst.

F.eks. viser undersøgelser, at videoer på Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og YouTube klarer sig bedst.

Vær ikke bange for at filme med din smartphone. Det vil ofte give dig hurtigere adgang til upload, samtidig med at der eksisterer fine redigeringsmuligheder på de fleste smartphones fx Apples iMovie.

På Facebook kan du se de mest anvendte videoformater:

  1. Video-opslag i newsfeedet – også kaldet native video.
  2. Profilvideoer, hvor profilbilleder skiftes ud med video.
  3. Cover-videoer, altså din sides topbillede på Facebook.
  4. Live-streaming er, som navnet antyder, en direkte videoudsendelse, der sendes via Facebook.
  5. Stories, der er små fortællinger, placeret over newsfeedet, som forsvinder 24 timer efter upload.

 

Du skal huske, at 85% af brugerne på sociale medier ikke har lyd på, når de ser videoer. Derfor er det vigtigt, at du tekster din video. Tekst kan være undertekst, små tekstskilte eller tekst direkte oven på videoen. Tænk stumfilm.

Hvordan planlægges videoen?
Den nemmeste måde at planlægge din video er ved at bruge et storyboard.

Idéen med et storyboard er at vise manuskript (tekst og idé) og billede (det du vil optage på video) side om side, så man let kan danne sig et overblik over forløbet i videoen. Når storyboardet er på plads, kan man hurtigt danne sig et overblik over materialet, dvs. hvilke klip der skal optages, og hvilken grafik der skal findes.

Fordelen ved et storyboard er, at det gør det let at holde styr på optagelser og scener under redigeringen, både for én selv og i samarbejdet med andre. Inden man begynder redigeringen af videoen, bør man samle materialet på computeren og lægge det hele i samme mappe som filmprojektet.

Et storyboard er delt op i to store kolonner, hvor videoens scener er nummereret nedad.

 

I videoer bør man holde billede-siden så enkel som muligt, både så modtageren ikke bliver overvældet af information, og fordi mange videoer (modsat PowerPoints) også bliver set på små mobilskærme.

Du kan optage den på din mobil og så klippe den sammen bagefter.

Værktøjer tilpasset mobiltelefoner, men som også fungerer også fint på tablets og pc:

 


< TILBAGE

Vælg og klik på verdensmål

Video – et stærkt værktøj - PDF


Har du brug for support til at komme igang, så kontakt:

Sorø Erhverv
Tlf. 5787 6035
E-mail: erhvervs@soroe.dk


Sorø Erhverv | Rådhusvej 8 | 4180 Sorø | Tlf. 5787 6035 | E-mail: erhverv@soroe.dk | Cookiepolitik