Virksomheden Elvang har skabt 200 jobs i Peru og er med til at sikre en bedre levestandard for fattige højlandsbønder, som lever af at sælge uld fra alpakaen.
Foto Jakob Vind
Kort efter, at Lasse og Tina Elvang havde mødt hinanden, drog de på rygsækrejse til Sydamerika. Højt oppe i Andesbjergene i Peru mødte de for første gang alpakaen, som ligner en lama, men tilhører kamelfamilien. Den lever i 3.000-5.000 meters højde og har en helt særlig blød uld med en ex- ceptionelt høj isoleringsevne. Parret rejste hjem med rygsækken fuld af alpakaplaider, som vennerne og familien skulle have som gaver. Og netop vennernes begejstring over de tynde, bløde, varme tæpper var det, som gav parret et hint om, at her lå der måske en forretningsmulighed.
”På det tidspunkt fandtes alpaka lidt i beklædning, men slet ikke i boligtekstiler i Danmark. Der var simpelthen et hul i markedet,” fortæller Lasse Elvang, som er uddan- net økonom. ”Det gav os mod på at starte en virksomhed baseret på design og import.”
Social ansvarlighed med fra starten
På Perurejsen var parret også blevet dybt berørt af mødet med den massive fattigdom i landet, og da Tina netop havde skrevet speciale om menneskerettigheder, var det indlysende, at social ansvarlighed skulle være en integreret del af forretningen. De vendte tilbage til Peru for at afsøge markedet
Lasse Elvangs gode råd om import fra tredjeverdenslande:
”DET ER VIGTIGT AT TÆNKE SIT IDÉGRUNDLAG IGENNEM FRA STARTEN. OG SÅ GÆLDER DET OM AT VÆLGE DE RIGTIGE PRODUCENTER AT SAMARBEJDE MED.”
for mulige samarbejdspartnere og fandt hurtigt frem til en leverandør, som var lysår foran de øvrige, når det gjaldt netop den sociale ansvarlighed.
”Fabrikken havde en læge og en tandlæge ansat, så medarbejderne kunne få gratis lægehjælp, hvilket bestemt ikke er almindeligt i Peru. Desuden arbejdede virksomheden på at få direkte kontakt til alpakahyrderne oppe i bjergene og tilbyde dem uddannelse i, hvordan de kunne klippe dyrene på en måde, så de kunne få en højere pris for ulden. Det betød, at hyrderne fik en bedre pris, og at virksomheden fik en bedre uldkvalitet,” fortæller Lasse Elvang.
Bløde pakker hitter
I 2004 var Lasse og Tina klar til at prøve kræfter med det internationale marked for boligtekstiler. De fyldte bagagerummet med alpakaplaider i Tinas nordiske designs og satte kursen mod verdens største boligtekstilmesse i Frankfurt. Og derfra er det kun gået en vej: Opad. 2018 var virksomhedens bedste år til dato, og der er intet, der tyder på, at interessen for de bløde pakker vil aftage. Tværtimod.
Efter at have eksperimenteret med at udvide sortimentet til også at omfatte bom- uldsprodukter, har Elvang nu besluttet at vende tilbage til udgangspunktet, alpakaen. ”Det er alpakaen, vi brænder for,” som Lasse Elvang siger.
Elvang designer og sælger high end boligtekstiler og fashionprodukter. Ca. 80 procent af omsætningen kommer fra eksport til især Tyskland, Sverige og Norge, men også til lande som USA, Kina og Japan.
Elvang oplever et stigende fokus hos både forhandlere og slutbrugere på fairtrade og bæredygtighed.
Foto Jakob Vind
FAKTA
I 2010 blev Elvang WFTO-certificeret af World Fair Trade Organisation. I 2018 opnåede Elvang den højeste certificering hos WFTO som ”Guaranteed member”.
Certficeringen omfatter både arbejdstagerrettigheder, dyrevelfærd og miljø og har særligt fokus på marginaliserede producenter som fx kaffebønder. Kun to danske virksomheder er WFTO-certificeret som ”Guaranteed member”.
Sorø Erhverv | Rådhusvej 8 | 4180 Sorø | Tlf. 5787 6035 | E-mail: erhverv@soroe.dk | Cookiepolitik