Forbrugerombudsmandens kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens kvikguide om miljømarkedsføring er et sammendrag af vejledningen om brug af miljømæssige og etiske påstande, og giver et hurtigt overblik over de væsentligste krav, der stilles, når virksomheder fx ønsker at markedsføre produkter som grønne.
Det kan du bruge værktøjet til:
- Hvis din virksomheds produkter er mindre belastende for klimaet eller miljøet end andre produkter, eller hvis din virksomhed i øvrigt gør en indsats for klimaet eller miljøet, er det naturligvis vigtige budskaber at markedsføre.
- Markedsføringen skal dog holde sig indenfor rammerne af markedsføringsloven, og kravene der stilles til at undgå at vildlede forbrugerne, såkaldt ”greenwashing”, og dermed overtræde loven, er høje, og til tider vanskelige at navigere.
- Kvikguiden indeholder en række eksempler på, hvornår det kan være en overtrædelse af markedsføringsloven at skrive positivt om et produkts miljømæssige påvirkning uden at have den tilstrækkelige dokumentation.